Leerlingbegeleiding

De mentor, spil in de begeleiding

Alle leerlingen op het Ostrea Lyceum krijgen begeleiding. De spil
in die begeleiding is de mentor. De mentor in de brugklas geeft de
begeleidingslessen gericht op het leren studeren en begeleidt de leerlingen
waar het gaat om het sociaal-emotioneel welbevinden. De mentor is wat zijn/
haar leerlingen betreft ook eerste contactpersoon voor ouder(s)/verzorger(s),
vakdocenten en eventuele andere zorgverleners. In de brugklas komt de
mentor op kennismakingsbezoek bij de leerling thuis.

Kiezen voor later

Tijdens de schoolloopbaan zullen de leerlingen verschillende keuzes moeten
maken. Er moeten sectoren of profielen gekozen worden. Uiteindelijk zal er
een vervolgopleiding gekozen moeten worden. De mentor en de schooldecaan
zullen de leerling begeleiden bij deze keuzeprocessen.

Huiswerk onder toezicht op school maken

Soms komen kinderen er niet toe om hun huiswerk thuis te maken. Het
ontbreekt aan een rustig plekje, ze kunnen zich niet concentreren of
ze kunnen zich er gewoon niet toe zetten. Voor die leerlingen bestaat
op het Ostrea Lyceum de mogelijkheid om het huiswerk op school te
maken. Ze kunnen dan in een rustige omgeving, onder toezicht van een
onderwijsassistent hun huiswerk maken. De mentor kan in overleg met de
leerling en de ouders de leerling hiervoor aanmelden.
Huiswerk onder toezicht is van maandag t/m donderdag van 14.35 uur tot
16.15 uur. De toezichthoudende onderwijsassistent zorgt niet alleen voor een
rustige werksfeer, maar ook voor thee en een koekje! Het huiswerk onder
toezicht is een service van de school; er zijn geen kosten aan verbonden.

Dispensatiepas

Leerlingen met een gediagnosticeerde stoornis, kunnen recht hebben op
dispensatie. Dit houdt in dat de leerling recht heeft op ondersteunende
faciliteiten, zoals bijvoorbeeld meer tijd bij toetsen. De leerling krijgt hiervoor
een persoonlijke pas, de zogenaamde dispensatiepas.

Remedial Teaching (RT)

Als blijkt dat een leerling vastloopt bij het leren, kan hij kortdurende
begeleiding krijgen van de Remedial Teacher. De aanmelding hiervoor
verloopt via de mentor.

Counseling

Leerlingen met sociaal-emotionele problemen, waarvan de verwachting is dat
die binnen korte tijd verholpen kunnen worden, kunnen terecht bij een van onze
counselors. De counselor kan de leerling, na overleg met de leerling en ouders,
verwijzen naar externe hulpverlening. Gesprekken met de counselor zijn altijd
vrijwillig. Leerlingen kunnen bij hun mentor de wens tot counseling aangeven. Ook
ouders kunnen deze wens doorgeven.

Faalangstreductietraining

Leerlingen met faalangst kunnen in de brugklas een training krijgen met als doel
vaardigheden aan te leren die het zelfvertrouwen vergroten en het makkelijker
maken om met allerlei situaties om te gaan. Halverwege het eerste leerjaar vullen
de brugklasleerlingen een vragenlijst in om te kijken of er mogelijk sprake is van
faalangst. Op basis van deze uitslag is er een mogelijkheid om aan de training
deel te nemen. De mentor bespreekt met de leerling en ouders de mogelijkheid
tot deelname aan de training. Deelname aan de training is altijd vrijwillig, waarbij
motivatie een voorwaarde is. De training wordt gegeven door de counselors.

Zorg- en Advies Team (ZAT)

Het zorg- en adviesteam is een multidisciplinair team, waarin school en
hulpverleningsinstellingen met elkaar samenwerken. Een keer per zes weken
komt het ZAT bij elkaar, onder leiding van de zorgcoördinator van de school. De
samenwerkende instanties in het ZAT zijn; Gemeentelijke Gezondheidsdienst
(GGD), Leerplicht en Centra voor Jeugd en Gezin (CJG). In het ZAT
wordt een antwoord gezocht op een individuele hulpvraag die de leerling, ouders
en/of school betreft. De betrokken instanties denken vanuit hun expertise mee
over mogelijke aanpak of oplossingen en leiden tot acties. Het ZAT kan worden
gezien als een hulpmiddel om te komen tot vroegtijdige, snelle en adequate
handelingsadviezen voor de school, hulpverlening voor kind en gezin en/of
afstemming tussen beide trajecten. School en ZAT willen op die manier voorkomen
dat jongeren zonder diploma de school verlaten. Ouders geven schriftelijk
toestemming voor bespreking van hun kind in het ZAT.

Schoolmaatschappelijk werk

Afhankelijk van de hulpvraag van de leerling, is het mogelijk om kortdurend
de expertise van de schoolmaatschappelijk werker in te zetten. Aanmelding
daarvoor verloopt via de zorgcoördinator, alleen met toestemming van de
ouders.

Interne begeleiders vanuit externe organisaties

Indien een leerling een specifieke ondersteuningsvraag heeft die niet alleen
door de mentor kan worden geboden, wordt het hele team betrokken in
een teambrede aanpak die wordt vastgelegd in een handelingsgericht
perspectiefplan (HPP).
Tijdens de leerling- en rapportbesprekingen wordt de voortgang van dit plan
systematisch geëvalueerd. Mocht het team desondanks de gewenste doelen
niet kunnen behalen, dan doet de school een beroep op ondersteuning van
een intern begeleider met expertise vanuit een externe organisatie. Uiteraard
gebeurt dit alles in goed overleg met de leerling en zijn/haar ouders.