Mavo

De mavo is kleinschalig georganiseerd. Daarmee zorgen we ervoor dat jij optimaal kunt leren en de begeleiding krijgt die je nodig hebt! Vanaf augustus 2023 zitten de mavo-brugklassers op locatie Fruitlaan en de leerlingen uit mavo klas 2 t/m 4 op locatie ‘s-Heer Elsdorpweg. Op de mavo kennen we verschillende theoretische- en praktische vakken waarin examen gedaan kan worden. In klas 2 kies je een vakkenpakket dat bij jou past en waarmee je opgeleid wordt voor niveau 3 of 4 van het mbo of waarmee je door kunt stromen naar de havo.

We zorgen voor een veilige leeromgeving en een gezamenlijke pedagogische en didactische aanpak. Daarmee zorgen we ervoor dat jij goed tot je recht komt. We leren je zelfstandig te werken. Vaak kun je, onder begeleiding van de docent, een deel van het huiswerk tijdens de les maken. Docenten helpen jou met het aanleren van vaardigheden die belangrijk zijn voor de opleiding die je in de toekomst wil gaan volgen. Door gebruik te maken van moderne communicatiemiddelen kun je zowel thuis als op school met de docent of met klasgenoten communiceren of informatie raadplegen. Daarnaast kunnen zowel jij als jouw ouder(s)/verzorger(s) via het digitaal klassenboek thuis zien wat er aan huiswerk en toetsen is opgegeven.

Vanaf schooljaar 2024-2025 komt er een Nieuwe Leerweg. Deze komt in de plaats van VMBO-GT. Alle leerlingen krijgen dan een praktijkgericht examen waarbij gekozen kan worden voor verschillende profielen. Dit is landelijke wetgeving en hierop zijn we ons nu volop aan het voorbereiden.

Leerjaar 1

In het eerste leerjaar maak je kennis met jouw nieuwe school, nieuwe klasgenoten, docenten en vakken. De mentor speelt daarbij een belangrijke rol. Tijdens de begeleidingslessen word je op weg geholpen bij het huiswerk, het leren en het plannen en leer je te reflecteren op jezelf. Omdat wij goed contact met jou en jouw ouder(s)/verzorger(s) belangrijk vinden komt de mentor in dit jaar bij jou thuis op bezoek. De brugklasshow in oktober is een echt hoogtepunt. Heb je een talent voor Engels? Dan kun je deelnemen aan de internationaal erkende Anglia examens. En natuurlijk volg je twee uur per week de door jou gekozen modules van de OstreAcademy!

Leerjaar 2

De begeleidingslessen van het eerste jaar worden in dit jaar doorgezet. Naast aandacht voor studievaardigheden is er vooral veel aandacht voor de oriëntatie op de toekomstige studie en het uiteindelijke beroep (LOB). Je doet in dit jaar een interessetest en maakt kennis met andere vakken en opleidingen. In leerjaar 2 wordt het aantal vakken verder uitgebreid, zodat je in het derde jaar een goede keuze kunt maken.

Sporter in hart en nieren? Kies voor de sportklas! Leerlingen van jaar 1 en 2 die veel van sport houden, kunnen kiezen voor twee uur extra sport, gericht op sporten die tijdens gym niet aan bod komen. Zo ga je bijvoorbeeld skiën, snowboarden en mountainbiken en bezoek je toffe wedstrijden.

Leerjaar 3

Het derde jaar staat volledig in het teken van het kiezen van jouw profiel! Door een breed onderwijsaanbod houden we rekening met het verschil in tempo, jouw leerstijl, belangstelling en aanleg. Jouw mentor helpt jou bij het keuzeproces. Is dat niet voldoende? Dan kun je altijd terecht bij de decaan. Je kunt kiezen uit vier profielen: Techniek, Zorg & Welzijn, Economie en Landbouw. Nederlands en Engels zijn voor iedereen verplicht. Daarnaast krijg je twee profielvakken en kies je twee vrije vakken. Je doet in zes vakken examen. Is er sprake van een goede prestatie? Dan kun je kiezen voor een zevende examenvak! Na het behalen van het diploma kun je daarmee doorstromen naar havo 4.

Leerjaar 4

Tijd voor de finale! Naast het behalen van het diploma staat het kiezen van een vervolgopleiding in dit jaar centraal. Wanneer je door wilt stromen naar havo 4 volg je een regionaal afgestemd traject waar een stage in havo 4 onderdeel van is. Wij streven altijd naar een succesvolle doorstroming, of dat nu naar de havo of naar het mbo is. In oktober staat een leuke én leerzame reisweek gepland. Een bijzondere ervaring en mooie herinneringen gegarandeerd!

Het examen bestaat uit een schoolexamen en een centraal examen. In het derde en vierde jaar bouw je jouw persoonlijke examendossier op; een overzicht van de afgelegde toetsen, opdrachten, werkstukken en handelingen die jij hebt verricht. De vakken maatschappijleer en ckv worden wel in het derde jaar afgesloten. De inhoud en weging van het schoolexamen staan omschreven in het Programma van Toetsen en Afsluiting en wordt voor 1 oktober uitgereikt.

Een kijkje nemen in het gebouw aan de 's-Heer Elsdorpweg? Dat kan via onderstaande virtual tour.