Biologie olympiade: Ben jij een ster in biologie? Ga dan de strijd aan met leerlingen van andere scholen. Ben je één van de vier winnaars uit de hoogste klassen? Dan plaats je jezelf voor de Internationale biologie olympiade die ieder jaar door een ander land wordt georganiseerd. Alle leerlingen uit de onder- en bovenbouw van de havo en het vwo mogen deelnemen aan de olympiade.

Scheikunde olympiade: Interesse in scheikunde? Dan kun je deelnemen aan de scheikunde olympiade; een wedstrijd voor leerlingen van havo en vwo. Uit de winnaars wordt een team van vier leerlingen samengesteld dat Nederland vertegenwoordigt bij de Internationale chemie olympiade . Alle leerlingen uit de bovenbouw van de havo en het vwo mogen hieraan deelnemen.

Beverwedstrijd: Alle leerlingen van de brugklassen van havo en vwo én leerlingen die informatica als examenvak volgen, doen mee met de Beverwedstrijd. Is dat niet op jou van toepassing? Dan mag je jezelf ook vrijwillig inschrijven. De Beverwedstrijd is een informaticawedstrijd. Je krijgt vragen die te maken hebben met informatica, algoritmen, structuren, informatieverwerking, logica, puzzels en toepassingen. Voorkennis is niet nodig. De opgaven zijn zó gemaakt dat iedereen ze met logisch en goed nadenken kan oplossen. De vraag is of je dit binnen de gegeven tijd lukt. Meer informatie is te vinden op www.beverwedstrijd.nl.

Kangoeroewestrijd: Naast de Beverwedstrijd doen we mee aan de Kangoeroewedstrijd; een reken- en wiskundewedstrijd die niet alleen in Nederland, maar ook internationaal wordt gespeeld. Je kunt kiezen uit vijf niveaus en iedere deelnemer krijgt een aandenken. Overal ter wereld wordt de wedstrijd op dezelfde dag gespeeld; alleen in uitzonderlijke omstandigheden, zoals vakanties, kan in een land of regio worden afgeweken van deze datum. Er zijn verschillende prijzen te winnen. Ben jij de beste? Dan word je uitgenodigd voor de nationale wiskunde olympiade.

Wiskunde olympiade: Vind je wiskunde leuk en ben je er ook nog eens goed in? Dan kun je, als je havo of vwo doet, meedoen aan de Nederlandse Wiskunde olympiade. De eerste ronde is in januari en test jouw creativiteit en wiskundig inzicht. Behoor je tot de 1000 beste leerlingen? Dan word je uitgenodigd voor de tweede ronde. Daarvan gaan 130 leerlingen door naar de finale, die in september gespeeld wordt. Uit de winnaars worden uiteindelijk de teams samengesteld die Nederland vertegenwoordigen bij drie internationale wiskundewedstrijden.

Wiskunde A-lympiade: Zit je in vwo 5 en volg je wiskunde A? Dan kun je meedoen aan de Wiskunde A-lympiade. Je werkt in een team van drie of vier en werkt een dag aan het oplossen van een realistisch probleem, bijvoorbeeld het maken van een dienstregeling voor liften; het beveiligen van een museum of het opzetten van een kraslotsysteem. De Wiskunde A-lympiade bestaat uit een voorronde en een finale voor de beste teams.

Wiskunde B-dag: Zit je in vwo 5 en volg je wiskunde B? Dan kun je meedoen aan de Wiskunde B-dag. In een team van drie of vier werk je een dag aan een wiskundig probleem. Aan het eind van de dag presenteer je samen met jouw team jullie oplossing. Je kunt je team zelfs inschrijven voor de landelijke wedstrijd!